Gizartea -
TRAFIKOA
Bizkaiko errepideek konexio adimendunak testatuko dituzte ibilgailuekin
Azpiegitura eta Lurralde Garapenerako Sailak 25 milioi euro inbertituko ditu 2023ra arte berrikuntzarekin eta iraunkortasunarekin lotutako ekimenetan.
AGENTZIAK | ERREDAKZIOA
Bizkaiko Foru Aldundiak kudeatzen dituen errepideak "laborategi" bihurtuko dira, eta enpresek eta ikerketarako zentroek I+G+B bultzatzeko proiektuak probatu ahalko dituzte, besteak beste, bideak eta ibilgailuak lotuko dituzten sistema adimendunak ezartzeko.
Foru-titulartasuneko errepideak digitalizatzea eta ibilgailuekin wifi edo 5G bidez informazioa trukatzea 2020-2023 aldirako Bizkaiko Bide Azpiegituretako Berrikuntza Planean jasota daude. Plan hori Imanol Pradales Azpiegituretako eta Lurralde Garapenerako foru diputatuak aurkeztu du ostiral honetan.
Plan horrek Bizkaiko errepideetan I+G+B bultzatzeko proiektu berriak aplikatzea eta esperimentatzea aurreikusten duela azaldu du, sistemak testatzeko "laborategi" bihurtuko direla, eta Aldundiak azken urteotan probatu dituen praktika berritzaileak eta iraunkorrak finkatuko dituela.
Azpiegitura eta Lurralde Garapenerako Sailak 25 milioi euro inbertituko ditu 2023ra arte berrikuntzarekin eta iraunkortasunarekin lotutako ekimenetan, eta milioi bat euroko dirulaguntzak emango ditu urtean.
Planaren lehen lan-ildoak Garraio Sistema Adimendunak ditu ardatz, ibilgailuaren eta errepidearen arteko konektibitate-sistemak ezartzeko.
Komunikazio-teknologiak erabiliz sare bat sortuko da ibilgailuak, azpiegiturak eta bide-sarearen kudeatzaileak denbora errealean datuak eta informazioa parteka ditzaten. Aldundiaren arabera, horrek sarearen kudeaketa zein gidarien segurtasuna eta erosotasuna hobetuko ditu.
Helburu hori lortzeko, Bizkaiko errepideetan "korridore kooperatibo bat" sortzea aurreikusten du planak, ibilgailuen eta azpiegituraren arteko komunikazio-sistemak probatzeko eta ibilgailuen eta azpiegituren arteko wifi edo 5G komunikazio-probak egiteko, datuak, mezuak, larrialdiak, gorabeherak eta anomaliak jakinarazteko.
Txema Bilbao Lurralde Kohesioko zuzendariorde nagusiak azaldu duenez, Aldundiak komunikazio balizak jarriko ditu errepidean, gaur egun sentsoreak eta komunikazio ekipoak dituzten ibilgailuei buruzko informazioa jaso eta kontrol zentrora eramateko.
Hala, ibilgailuei zenbait gorabeherekin lotutako mezuak bidali ahalko zaizkie, hala nola obrekin edo istripuekin lotutakoak edo trafikoaren egoerari buruzkoak, baita auto-ilarei edo larrialdietako ibilgailu bat igarotzeari buruzko ohartarazpenak ere.
Berrikuntza-planaren bigarren lerroaren elementu nagusia foru-errepideak digitalizatzea da, denbora errealean kontrolatzeko azpiegitura kritikoen egoera, hala nola zubibideak, tunelak edo ezpondak, sentsoreak instalatuz, droneak edo satelite bidezko teknologia erabiliz.
Teknika horiek dagoeneko probatu dira Bizkaiko errepideetan, eta gaur egun 43 tunel, 16 zubibide eta foru errepide sareko 31 ezponda daude monitorizatuta.
Planaren hirugarren eta azken jarduera-ildoa ingurumen-jasangarritasuneko praktikak sartzera bideratuta dago, hala nola industria-hondakinak eta agregakin siderurgikoak berrerabiltzea zoru-geruzetan, zabortegietan ez uzteko.
Jardunbide horrek emaitza onak izan ditu dagoeneko Bizkaiko errepideetan, eta berrikuntza-klausula gisa sartuko da Azpiegitura eta Lurralde Garapenerako Sailak esleitzen dituen kontratu guztietan.
Aldundiaren planak hogeita hamar bat zientzia eta teknologia zentroren, unibertsitateren eta hainbat sektoretako enpresen ekarpenak ditu, ingeniaritza, eraikuntza, logistika edo telekomunikazio alorretako enpresenak, besteak beste.